Avbryt

Kontonr BG 931-5318

Om Kvibille BK

Historia om fotbollen i Kvibille

Genom intervjuer med äldre Kvibillebor, hörsägner och fotografier har vi kunnat konstatera att fotbollen i Kvibille började för snart hundra år sedan. Det vi först minns om fotbollen i Kvibille är från 1912, då skollärare Joel Kjellberg ordnade med skolteater och samlade in pengar för att bl.a. inköpa en fotboll. När han tillsammans med eleverna lyckats skapa en liten kassa, bildades Kvibille IF. Förutom bollar inhandlades också ett dräktställ. Dräkten var blåvitrandig tröja och vita byxor. Spelplanerna växlade mellan Lundsgårdshage och Gårdstorp.

Dansbanan Anneberg som låg norr om Gropastugan (mellan Kvibille och Slättåkra) kom att spela en avgörande roll för fotbollen i Kvibille. Ungdomarna från de båda kommunerna tränade fotboll tillsammans ibland och vid en dans på nämnda bana kom man överens om att bilda ett fotbollslag. Bildandet skedde 1926 och förreningen fick namnet IF Viking. 1932 vann IF Viking sin serie och skulle ta steget upp i det nationella seriesystemet men där fanns det redan ett lag som hette Viking. Man var tvungen att byta namn och eftersom planen fanns i Slättåkra fick föreningen heta Slättåkra IF och börja om i lägsta serien.

I slutet på 1930-talet var det ett gäng grabbar som började spela fotboll i Björket och de var fast beslutna om att bilda en fotbollsförening. En söndag då det inte var några hästar där spelade vi i Västergårds hästhage (där nu Thostenssons bor). Det var en perfekt plats att spela fotboll på. Ytterligare någon kväll så var man där men så var hästarna åter på plats och man var tvungen att se sig om efter något annat. Platsen blev Sotäppet i Steninge. En liten plats som inte var mer än 40x60 meter och mycket sten och stor lutning men bra gräsyta eftersom korna betade där. Alla var dock överens om att det var bra om man kunde hitta en större plats att vara på med fotbollsverksamheten. Vid en träning kom Hans Strandberg och sa att han talat med sin far och att vi kunde få vara i Brynestorp tillsvidare. Det var en stor yta i allas tycke, perfekt alldeles vid Suseån.
Kvibille Bollklubb 1940

En kväll efter träningen blev det bestämt att vi skulle bilda en fotbollsklubb och Hans Strandberg blev dess förste kassör. Planen fick man ha gratis om Hans fick ha hand om läskförsäljningen.

1943 gick Kvibille Bollklubb med i seriespelet men planen på Brynästorp gick ej att använda för seriespel. Några medlemmar cyklade runt bland Kvibilles bönder för att ordna en spelduglig plan. Det lyckades att få arrendera en gräsvall hos Hugo Andersson i Biskopstorp för 300 kronor om året. Mål sattes upp och planen ritsades med sågspån. Loglängan hos Arvid Svensson Susängen lånades som omklädningsrum. Den låg mitt för planen och som hyra fick Arvid sälja läsk till spelare och publik. För att klippa gräset användes hästar och slåttermaskin. Den första matchen i Hallandsserien div. 3 spelades mot Ysby BK och laget blev fyra i serien som bestod av sex lag. 1944 vinner Kvibille BK inträde i Svenska Fotbollsförbundet.
Fotbollsplaner under årens lopp
1. Lundsgård 1914 - 1922; 1933 - 1934